FANDOM

Alkalmazás: Ethernet, Token-Ring, CDDI/TP-PMD, ATM, ISDN, Alapsávú és Digitális Video, Telefon-hálózatokban és számos más területen.

Elektromos jellemzőkSzerkesztés

SzabványEIA/TIA 568, EN 50173, és ISO/IEC 11801
Hullám impedancia100 ± 15 Ohm
Maximális ellenállás30 Ohm/100m
Megengedett ellenállás egyenlőtlenség3%
Átlagos kölcsönös kapacitás46 pF/m
Minimális szigetelési ellenállás150 MOhm x Km
Átütési szilárdság, egyenfeszültségű750V/1perc
Átütési szilárdság, váltakozó feszültségű500V/1perc
Érpárak száma4
ÉrkeresztmetszetAWG 24, 26
SzínkódTIA
Közös köpenyszigetelésigen

KivitelSzerkesztés

UTPSzerkesztés

Az UTP (Unshilded Twisted Pair - árnyékolatlan csavart érpár) - Kevésbé igényes, zavarforrásoktól mentes környezetben, vagy ideiglenes hálózat építésére alkalmas.

FTPSzerkesztés

Az FTP (Foil-shilded Twisted Pair - Fóliával árnyékolt csavart érpár) - Alumíniumfólia árnyékolással, és bekötőszállal rendelkezik. Ez a legelterjedtebb típus. Megbízható jó zavarvédelemmel rendelkezik. Viszonylag olcsó, ezért a legelterjedtebb típus.

S-FTPSzerkesztés

Az S-FTP (Shilded-Foil-shilded Twisted Pair - Árnyékolt, és fóliával árnyékolt csavart érpár) - Ónozott rézharisnya árnyékolással, és Alumíniumfólia árnyékolással és bekötőszállal rendelkezik. Jó minőségű árnyékolással rendelkezik, ezért megbízható, jó zavarvédelemmel rendelkező hálózatok kialakítására alkalmas, széles körben.

SzínkódokSzerkesztés

Minden féle UTP kábel színkódja megegyezik. Egy szín ugyanazon szín fehér csíkos változatával össze van csavarva, ez ad egy érpárat. Az érpárak páronként is csavarva vannak, és az érnégyesek is. A csavarás mértéke a kábelre jellemző. Bekötéskor a színekre figyelni kell, ugyanis a csavarások miatt az erek mágneses és kapacitív módon kapcsolatba kerülhetnek egymással. Ellenállásmérővel mérve, látszólag minden rendben van, de mégis működésképtelen a hálózat.

Színek,bekötésSzerkesztés

Lábkiosztás az RJ45 csatlakozón

LábBekötés (EIA/TIA 56A)Bekötés (EIA/TIA 56B)
1Zöld-FehérNarancs-Fehér
2ZöldNarancs
3Narancs-FehérZöld-Fehér
4KékKék
5Kék-FehérKék-Fehér
6NarancsZöld
7Barna-FehérBarna-Fehér
8BarnaBarna

Lásd mégSzerkesztés